Overleven is vernieuwen

Het Lederwarenhuis groeide in crisistijd

Op de laatste dag van 2015 schudde de Nederlandse retail op haar grondvesten. V&D ging failliet, na jaren van verlies. Tienduizend medewerkers verloren hun baan. Leveranciers en retailers uit kleine gemeenten werden in de val meegetrokken. Anderen zagen juist kansen in het wegvallen van V&D. Jos van Eggelen maakte afgelopen jaar forse stappen met zijn winkel Het Lederwarenhuis. Hij geeft toe: “het verdwijnen van het warenhuis kwam niet ongelegen.”

Twintig jaar geleden opende Van Eggelen samen met zijn vrouw zijn lederwarenzaak aan De Heezenstraat in het centrum van Doetinchem. De ondernemer groeide letterlijk op tussen de tassen. Zijn vader werkte vroeger in een tassenfabriek in Brabant. Later opende hij een winkel in Den Haag; het Brabants Lederwarenhuis, dat hij in 2007 overdroeg aan zijn dochter. Van Eggelen gaf zijn winkel in eerste instantie dezelfde naam mee. Na een eerste verbouwing in 2001 zette hij ‘Het Lederwarenhuis’ op de gevel.

“We zijn ooit begonnen in een kleine winkel van negentig vierkante meter. In 2001 werd onze winkel dubbel zo groot en afgelopen jaar zijn we opnieuw gegroeid; Het Lederwarenhuis heeft nu een oppervlakte van ruim 275 vierkante meter. We zijn de grootste lederwarenzaak van de Achterhoek”, vertelt Van Eggelen trots. “We hebben eerst het pand naast ons bij de winkel getrokken en konden later ook het pand achter ons overnemen; dat stond al maandenlang leeg.”

Up-to-date

Hoe Van Eggelen zo kon groeien in deze grillige tijd? “We zijn altijd blijven vernieuwen, dat is cruciaal. Bovendien heeft het wegvallen van de concurrentie ons een flinke zet in de rug gegeven. V&D had een filiaal in het centrum van Doetinchem, op steenworp afstand van onze winkel. Voormalige lederwarenklanten van het warenhuis komen nu naar ons toe. Daarnaast zat er jarenlang een andere lederwarenzaak, precies tegenover ons. Toen ik hier begon zag ik dat als een voordeel; we versterkten elkaar. Maar met het vallen van de crisis konden twee lederwarenwinkels én een groot warenhuis niet meer naast elkaar bestaan. Doordat de V&D en mijn overbuurman sloten heb ik groots kunnen uitpakken.”

Toch waren het ook voor Van Eggelen geen makkelijke jaren. “Wij hebben het tijdens de crisis ook stukken minder gehad. Gelukkig zijn we er nog; Het Lederwarenhuis is gezond en sterk gebleven. Als je het mij vraagt is vernieuwen de énige manier om te overleven. Je móet up-to-date blijven en de winkel aantrekkelijk houden. Het hebben van voldoende oppervlakte is daarbij noodzakelijk; je moet de collecties royaal kunnen neerzetten.”

Superwinkel

“Dat kan nu. Mijn winkel heeft een metamorfose gehad. Het ziet er naar ons idee super uit; modern en overzichtelijk. Er zijn mooie, stoere stellages van hout en staal. Een beetje industrieel, maar niet té. Die stijl kan over vijf jaar weer passé zijn. Ik wil het wat tijdlozer houden”, aldus de ondernemer. “In onze winkel is een groot gedeelte gereserveerd voor reisbagage; met koffers van Samsonite, Rimowa, Jump, CarryOn en Decent. Het segment businesstassen is bij ons ook vrij uitgebreid, met tassen van onder meer Castelijn & Beerens, Piquadro en Plevier. Daarnaast is er een wand met damestassen en een hoek voor de jeugd, waar vooral veel rugtassen hangen.”

“We hebben gekozen voor minder merken; deze zetten we breed neer. Zo komen de collecties het beste tot hun recht”, vindt Van Eggelen. Wat zijn bestverkopende merken zijn? “Secrid is mijn absolute nummer één op het gebied van kleinlederwaren. Bear Design, Saccoo en Gigi Fratelli scoren goed bij de dames en van Eastpak, OGIO en Herschel Supply verkoop ik de meeste rugtassen.”

Van Eggelen kijkt positief vooruit. “Natuurlijk zal niet alle omzet van de verdwenen concullega’s op mijn bordje vallen, maar met deze winkel kom ik zeker verder. In combinatie met mijn webshop – die afgelopen jaar óók volledig vernieuwd is – ben ik klaar voor de toekomst. De stad Doetinchem baart me soms wel wat zorgen; ik vraag me dan af of het centrum wel aantrekkelijk blijft. Er is nog altijd veel leegstand. In de wandelgangen hoor ik dat er wat grote ketens deze kant op gaan komen. Dat klinkt alvast goed. Die lege V&D? Daar zijn nog geen plannen voor.”

Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0