Sterkste daling bij textielsupermarkten
Binnen de kledingbranche stopten in 2022 relatief de meeste winkelbedrijven bij de textielsupermarkten (-11,1 procent). Begin 2023 telde Nederland nog maar 120 textielsupermarktbedrijven. Eveneens meer dan gemiddeld daalde in 2022 het aantal winkelbedrijven in de baby- en kinderkledingbranche (-5,9 procent), de herenkledingbranche (-5,0 procent) en de branche waar een algemeen assortiment aan heren-, dames- en kinder- en babykleding wordt verkocht (-4,8 procent). Onder de gemiddelde daling bleef de grootste branche in de kledingsector: de dameskledingbranche. Hier verdween in 2022 “maar” 3,5 procent van het aantal winkelbedrijven. Begin 2023 waren er nog 2640 dameskledingbedrijven actief. De kleine gespecialiseerde onderkledingbranche was in 2022 de enige kledingwinkelbranche waar geen daling van het aantal bedrijven plaatsvond. Het aantal winkelbedrijven maakte hier in 2022 een pas op de plaats en stabiliseerde op een totaal aantal van 285.
Schoenen- en lederwarenbranche harder geraakt
Vergeleken met de kledingsector daalde het aantal winkelbedrijven in de schoenen- en lederwarenbranche in 2022 veel harder. In de schoenenbranche staakte vorig jaar 8,1 procent van de winkelbedrijven de activiteiten en waren begin 2023 nog 855 bedrijven actief. Sinds 2010 is het aantal schoenwinkelbedrijven inmiddels met bijna 42 procent gedaald. Bij de lederwarenbedrijven sloot in 2022 8,7 procent de deuren en waren er begin 2023 nog maar 210 winkelbedrijven actief. Dit betekent een totaal afname van 32,3 procent sinds 2010.