Van 12 tot en met 16 Februari vindt in de Messe Frankfurt de Ambiente plaats. Ambiente noemt zich ‘dé internationale marktplaats voor de gehele sector’, en is de leidende internationale beurs voor nieuwe producten. Tijdens de vorige editie van Ambiente vulde de 592.127 vierkante meter grote beursvloer zich met ruim 4.814 leveranciers. Ze toonden hun nieuwe producten aan de 134.620 bezoekers uit 161 landen. Ook in 2016 verwacht de organisatie veel internationale interesse.
De Ambiente is opgedeeld in de drie categorieën Living, Giving en Dining, die vervolgens zijn opgedeeld in subdelen, met elk hun eigen plek op de beursvloer. Zo is de categorie Giving opgedeeld in de afdelingen Gifts Unlimited, Accessories & Jewellery, Young & Trendy, Smoking & Accessories, Pipe & Cigar show en Passage Gifts.
Accessories & Jewellery
De organisatie is enthousiast over de nieuwe productgroep Accessories & Jewellery. In haar onderzoeksrapport ‘Our everyday companions’ toont de organisatie aan dat een groei van de sieraden-, horloges- en accessoiresmarkt te verwachten is. “In Duitsland besteedt men jaarlijks gemiddeld 118,84 euro aan sieraden, horloges en accessoires. We verwachten dat deze markt gemiddeld 2,2 procent per jaar zal groeien tot 2019”.
Nieuw: Ethical Style Guide
De Ambiente voegt komende editie een nieuw concept aan haar beurs toe. Ze plaatst producten met eco-vriendelijke materialen, eerlijke productieprocessen, recycling-systemen, en handgemaakte items in haar nieuwe ‘Ethical Style Guide’. De jury, die de producten voor dit overzicht selecteerde, bestaat onder andere uit leden van de World Fair Trade Organization (WFTO) en het Centre for the Promotion of Imports from Developing Countries (CBI). Volgens de beursorganisatie spelen ethische- of duurzame aspecten van producten een steeds grotere rol bij de productkeuze van consumenten.