Trends, nieuwe producten, duurzaamheid, design en diverse internationale activiteiten stonden van 7 tot 11 februari centraal op Ambiente in Frankfurt. Echter was Ambiente was de eerste vakbeurs die werd getroffen door de impact van het coronavirus betreffende reisbeperkingen. Een andere duidelijk merkbare factor was de storm Ciara. Toch had de beurs niet zoveel te lijden als verwacht en al met al werden grote aantallen bestellingen geplaatst. Desondanks waren de exposanten teleurgesteld over het sterke gevoel van onzekerheid bij bezoekers en over het ontbreken van een flink aantal retailkanalen. Maar, degenen die wel naar Frankfurt reisden, profiteerden van een uitstekende bestelomgeving.
In totaal kwamen ongeveer 108.000 kopers uit bijna 160 landen [naar Ambiente, op zoek naar inspiratie en producten voor hun nieuwe collecties. Vorig jaar lag dat aantal nog op 136.081. 62 procent van de bezoekers dit jaar kwam uit landen buiten Duitsland. Een belangrijke reden voor de vermindering van het aantal bezoekers was de impact van het coronavirus. Veel Duitse en internationale retailbedrijven, hadden hun personeel verboden te reizen. Ook was het lucht- en treinverkeer vanaf zondag soms volledig verlamd in heel Duitsland en Europa.
“Als een beurs wordt beïnvloed door twee van dergelijke evenementen, staat deze echt voor enorme uitdagingen”, zegt Detlef Braun, lid van de raad van bestuur van Messe Frankfurt. “Maar onze exposanten hebben de situatie correct beoordeeld. De bezoekers kwamen met een positieve instelling naar Frankfurt en wilden graag bestellingen plaatsen,” voegt de ervaren vakbeurspecialist toe.
Vanwege de ongebruikelijke situatie konden merkbare verschuivingen worden waargenomen in de tien grootste bezoekerslanden. Na Duitsland waren dat Italië, Frankrijk, Nederland, Spanje, het VK, Turkije, de Verenigde Staten, Rusland, Japan en China. Dit jaar was er groei in het aantal bezoekers uit Estland, Japan, Jordanië, Colombia, Roemenië en Turkije.
Thomas Grothkopp, directeur van de Duitse Handelsvereniging voor woningen en kantoren (HWB): “Ambiente heeft opnieuw aangetoond dat er behoefte is aan een platform waar merken en mensen wederzijds voordelige deals kunnen sluiten. Retailers maakten uitgebreid gebruik van de mogelijkheden die Messe Frankfurt biedt bij Ambiente.”
De volgende editie van Ambiente staat gepland van 19 tot 23 februari 2021.