Trade Mart Utrecht kijkt positief terug op de Voorjaarsbeurs. Het bezoekersaantal steeg dit jaar met 4%. Volgens de organisatie was het gestegen consumentenvertrouwen te voelen op de totaal vernieuwde Trade Mart. “De sfeer op de etages was goed”, zegt manager Peter Beljaars. “We profileren onszelf als retail hotspot van Nederland. Het is dan altijd spannend of onze bezoekers dat ook zo zien. Daarover kan ik kort zijn: ik heb veel gesprekken gevoerd, het antwoord is overtuigend ja.”
Met een grote klap op een opvallende rode knop werd de vernieuwde Trade Mart zondag 8 maart officieel in gebruik genomen. De klap symboliseert de compleet nieuwe richting die Trade Mart dit jaar is ingegaan. Vijf etages, vijf inkoopmomenten en een online platform voor 365 dagen inspiratie waarbij Uniek, Trendsettend, Warm en Veelzijdig de kernwoorden zijn. Later dit jaar wordt daaraan een e-commerce-functie toegevoegd. Het online platform trademart.nl werd tijdens de Voorjaarsbeurs gelanceerd
Make-over
De afgelopen maanden is hard gewerkt aan een totale make-over van de etages, waar stands gegroepeerd zijn rond centrale pleinen. “Deze keuze is een schot in de roos”, aldus een van de exposanten die direct aan het plein zijn relaties ontmoette. “Ik merk dat ik nu met nieuwe klanten in contact kom die ik anders niet gezien zou hebben. Het element ‘verrassing’ speelt een grote rol op die pleinen. Ik speel daar op in.”
De Voorjaarsbeurs is bezocht door bijna twaalfduizend detaillisten die ruim een dagdeel op de etages verbleven. Het gestegen consumentenvertrouwen en de aantrekkende economie zorgden voor veel orders op de beursvloer. Zeven van de tien detaillisten hebben bestellingen geplaatst, zo bleek uit de enquête. Van de detaillisten die niet hebben ge-orderd, geeft de helft aan dat direct na afloop van de beurs te doen. “De helft van de detaillisten die orders hebben geplaatst, hebben dat gedaan bij leveranciers die zij voorheen niet kenden. Driekwart van het bezoek heeft kennis gemaakt met nieuwe leveranciers. Orderplaatsing en op de hoogte blijven van nieuwe producten zijn de voornaamste redenen om de Voorjaarsbeurs te bezoeken, zo blijkt uit onderzoek.
www.trademartutrecht.nl