Berry Kuckelkorn van BerBa: Rugzakken worden steeds populairder
Vorig jaar liepen de traditionele businesstassen voor de zakenman wat minder, vertelt Berry Kuckelkorn, directeur van Berba, het merk dat leren tassen voor heren en dames verkoopt, naast een aantal accessoires zoals portemonnees. “De verkoop daarvan staat onder druk. Rugzakken worden populairder, en zijn we dit jaar op aan het inzetten.” Kuckelkorn kijkt positief vooruit. “Dat moet ook wel, anders blijf je niet ondernemen, vindt hij. “Ik heb er vertrouwen in dat onze groei ook in 2024 doorzet. Je moet je aanpassen op basis van wat de markt van je vraagt. We gaan nu hoogstwaarschijnlijk bijvoorbeeld een eigentijdse nylon collectie rugzakken voor reis en business opzetten. Ik had dat vijf jaar geleden niet kunnen voorzien! We merken dat de markt daarom vraagt. Wij kunnen gewoon heel goed tassen maken, ongeacht uit welk materiaal.”
De ondernemer vindt het wel belangrijk dat ze het DNA van het merk behouden, ongeacht welke tassen ze produceren. “We hebben vastomlijnde waarden die we handhaven wanneer we een tas uitbrengen. Zo zullen onze tassen bijvoorbeeld altijd een bepaalde randafwerking, indelingen en materiaaleigenschappen hebben – daar herkennen mensen onze tassen aan.”
Belemmeringen
“De uitdaging zit hem echt in het verkoopnetwerk. We vragen ons af hoe onze groep winkeliers er over 5 tot 1 jaar eruitziet, wat de ideale verhouding is tussen online en offline en wat onze strategie is op online marktplaatsen. Dat zijn wezenlijke uitdagingen!
Ik ben ervan overtuigd dat er niet minder tassen verkocht zullen worden in de toekomst, maar de vraag is waar die verkocht gaan worden. Ik ben van mening dat webshops zich niet alleen moeten onderscheiden door goedkopere prijzen. Er zijn heel veel manieren waarop je je als webshop kunt onderscheiden van anderen, zoals bijvoorbeeld een speciaal assortiment online aan te bieden.”
Langere termijn
“We passen ons op de langere termijn aan wat de markt van ons vraagt. Het hele klassieke beeld dat iemand om de zoveel jaar naar de winkel gaat om een mooie tas te kopen is veranderd. Het gemak in de verkoop wordt nog belangrijker. Maar ook wordt het belangrijker hoe het product is gemaakt en waar. Mensen kopen bewuster hun producten.”