Samsonite wil zich focussen op de toekomstige behoeftes van reizigers en werkt samen met het team van de Technische Universiteit Delft aan het Hyperloop-project. “Samen met deze derde partij denken we na over toekomstige, innovatieve ontwikkelingen in de transport- en bagagesegmenten,” vertelt Christoph Bonte, General Manager voor de Benelux. “We zien ook een vraag naar smart-producten. Consumenten willen via hun smartphones verbonden zijn met hun bezittingen. Andere oplossingen om je koffer te kunnen volgen, waar deze zich ook bevindt, zijn ook in ons assortiment opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld de tile en USB-portals en een Track&Go device. We leven in een wereld die steeds sneller wordt en waarin we toegang hebben tot allerlei technologieën. Ze behoeft meer vrijheid, flexibiliteit en fluïditeit dan ooit tevoren. Onderweg verbonden blijven, overal ter wereld kunnen werken en moeiteloos kunnen manoeuvreren zijn slechts een paar eisen die de moderne reiziger stelt,” aldus Christoph Bonte.
“Samsonite is compleet toegewijd aan het creëren van innovatieve reisoplossingen die aan de laatste eisen voldoen. Geïntegreerde weegschalen, Powerbanks, externe USB-poorten en Tile Mate, een Bluetooth tracker-device, worden op de verschillende collecties doorgevoerd. Ook nieuw is Track&Go: een apparaat dat in (hand)bagage geplaatst kan worden en reizigers van nauwkeurige locatiedata voorziet. De locatie van de bagage kan hiermee overal bepaald worden. We zijn ons momenteel aan het focussen op Green City Mobility, waar wij producten en reisoplossingen presenteren die perfect zijn voor mensen die op hun fiets of via een ander ‘groen’ transportatiemiddel onderweg zijn.” Duurzaamheid is ook belangrijk voor Samsonite. Zo lanceert het merk in 2018 en 2019 wereldwijd ten minste 30 collecties die gemaakt zijn van gerecycled materiaal, zoals rPET of gerecycled polypropyleen. Deze laatste wordt gebruikt in de nieuwe S’Cure ECO collectie, die voor minimaal 85 procent uit dit materiaal bestaat. Al dit propyleen is afkomstig uit Samsonite’s eigen productieproces.
“We zien binnen het reissegment een trend in handbagage en een focus op lichtgewicht producten,” kaart Christoph Bonte aan. “Onze Cosmolite collectie, gemaakt van geweven polypropyleen, verkoopt nog steeds zeer goed. De ruimte in het bagagecompartiment is gelimiteerd en de veranderende regelgeving van luchtvaartmaatschappijen beïnvloeden de behoeftes voor de verschillende bagagetypes. Ook de technologische ontwikkelingen en innovaties brengen nieuwe features naar de items. Mensen maken nu eenmaal steeds vaker korte reizen en willen altijd hun bezittingen bij zich hebben, zonder tijd te verliezen met het oppikken van hun bagage op luchthavens.” Ook modetrends worden binnen het reisbagagesegment opgemerkt. “Mensen willen dat hun bagage er casual en modern uitziet en dat het bij hen past. Je ziet er vandaag zó uit en over een jaar of drie is je look veranderd. Dan wil je dat je bagage een zelfde transformatie ondergaat.”
Christoph Bonte – General Manager
Foto: Reinier van der Aart / RVDA
Ten slotte komt ook de invloed die de luchtvaartindustrie op bagage uitoefent aan bod. “De Underseater, een bagage item dat je onder je vliegtuigstoel kunt plaatsen, geeft reizigers een nieuwe reisoplossing voor de bagagebeperkingen die luchtvaartmaatschappijen instellen.” Samsonite richt zich momenteel op het uitrollen van een strategie waarbij de nadruk ligt op multi-brand, multi-categorie en een multi-channel business model. Hier wordt ook het retailkanaal in meegenomen; zo investeert Samsonite in het openen van nieuwe retail winkels in Europa. De flagship store in Brussel is de eerste winkel in de Benelux die voorzien is van het nieuwe Europese winkelconcept. In dit concept worden strak design en gouden afwerking met elkaar gecombineerd. Ook is er een nieuwe winkel in Antwerpen geopend en een outlet in het Bataviastad Fashion Outlet Centre. Deze strategie wordt ook voor andere merken ingezet. Zo is de allereerste TUMI-winkel onlangs in Antwerpen geopend. “We zien dat veel groothandelaren het moeilijk hebben in de huidige marktsituatie en hun deuren moeten sluiten,” vertelt Christoph Bonte. “Om de zichtbaarheid van ons merk te garanderen, investeren wij in onze eigen winkels zodat deze in de markt aanwezig zijn. Door dit te doen, staan we ook direct in contact met onze eindconsumenten. We hebben een versterkende D2C-markt maar ons groothandelarenkanaal is nog steeds heel belangrijk voor onze business.”