Meerdere ondernemers pleiten voor een ‘coronabelasting’ voor bedrijven die het afgelopen jaar profiteerden van de coronacrisis, zoals bol.com. Dat meldt de NOS. Het voorstel is ook in de Tweede Kamer niet onopgemerkt gebleven.
Bij de presentatie van de jaarcijfers afgelopen woensdag bleek dat de omzet van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van bol.com en Albert Heijn, met ruim veertien procent is gestegen. De omzet van bol.com steeg zelfs met 54 procent. Sommige ondernemers maken zich zorgen om de marktpositie van de webreus en zijn bang dat het marktaandeel dat bol.com en andere webwinkels de afgelopen tijd hebben veroverd, niet kan worden teruggewonnen.
Om de ongelijkheid tussen ‘de winnaars en de verliezers’ recht te trekken gaan er stemmen op voor een zogenoemde coronabelasting. Bedrijven die juist profiteerden van de crisis zouden via een heffing een deel van hun winst kunnen afdragen aan ondernemers die noodgedwongen hun zaak moesten sluiten.
Ahold Delhaize-topman Frans Muller wil niet spreken van winnaars en verliezers, zegt hij tegen de NOS. “Ik begrijp de pijn van ondernemers die hun winkels moesten sluiten. Daarom hebben we in één jaar tweeduizend ondernemers extra toegang verleend tot onze website”, aldus Muller. “Zij kunnen gebruikmaken van onze infrastructuur. Dat is een van de manieren hoe wij een bijdrage proberen te leveren zodat ondernemers een minder slechte tijd hebben.”
Kamerlid Henk Nijboer (PvdA) liet weten samen met de SP vragen over de coronabelasting te hebben voorgelegd aan demissionair staatssecretaris Hans Vijlbrief. Ook Thierry Aartsen van de VVD wil dat het voorstel door het kabinet wordt onderzocht. Frans Muller zegt de maatschappelijke discussie te begrijpen, maar vindt de coronabelasting ‘een vraagstuk voor het volgende kabinet’.
Bron: Retailtrends.nl