In Tassenmuseum Hendrikje in Amsterdam werd afgelopen zondag de winnaar van de Joke Veeze Award 2016 bekendgemaakt. Wietske Neerincx uit Aerdenhout is met haar ontwerp voor een Koninklijke tas door de vakjury gekozen tot winnaar van de jaarlijkse modeprijs. Aan de award is een geldbedrag verbonden van € 5.000,-. De publieksprijs van € 2.000,- is voor Nienke van Dee uit Nijmegen.
Juryvoorzitter Sigrid Ivo: “De winnende tas van Wietske Neerincx heeft een verrassend en innovatief ontwerp. De tas is gemaakt van een onverwachte mix van materialen en daardoor geheel van deze tijd. Daarnaast getuigt de tas van ‘maximale’ Koninklijke klasse. De perfecte afwerking en originele verpakking maken van de tas een Koninklijke schat.”
“Ook de publieksprijs van de ontwerpwedstrijd is voor een innovatief ontwerp. Nienke van Dee heeft op verrassende wijze met één van de symbolen van het koningschap gespeeld. De materiaalkeuze en draagwijze completeren het vrouwelijke en sierlijke ontwerp. De tassen van de twee winnaars worden in de vaste collectie van Tassenmuseum Hendrikje opgenomen.”
Jaarlijkse modeprijs
De modeprijs is een initiatief van de Joke Veeze Foundation en kent een jaarlijks wisselende invulling: ontwerp, fotografie, styling of blogging. In 2016 was de wedstrijd gericht op nieuw ontwerptalent. Voor de wedstrijd heeft de vakjury 40 inzendingen beoordeeld, waarvan 10 ontwerpen afkomstig uit het buitenland. Voor de Joke Veeze Award 2016 bestaat de vakjury uit Sigrid Ivo (directeur Tassenmuseum Hendrikje), Sarah Bailey (senior accessories designer Karl Lagerfeld), Frans Ankoné (stylist), Edwin Marck (shopmanager Tassenmuseum Hendrikje) en Cor Schrama (kunsthistoricus en voorzitter Joke Veeze Foundation).
Joke Veeze Foundation
Joke Veeze (1945-2013) was 25 jaar de bevlogen directeur van Akademie Vogue te Amsterdam. Na haar overlijden is in haar naam een stichting opgericht die ten doel heeft getalenteerde studenten en recent afgestudeerden op het gebied van modevormgeving en modestyling te ondersteunen. De Joke Veeze Foundation wil dit bereiken door jaarlijks onder meer een modeprijs en masterclass te organiseren.