Detailhandel in de ban van prijsstijgingen:

Consumenten kopen duidelijk minder volume, in kleding- en schoenenbranche valt schade vooralsnog mee

De detailhandel heeft flink last van de prijsstijgingen  die zich in nagenoeg alle branches voordoen. In mei dit jaar werd voor de totale detailhandel vergeleken met mei vorig jaar nog een lichte omzetstijging in geld gemeten, maar in volume ging de omzet hard onderuit. Vooral de foodsector en de webshops moesten het ontgelden: zowel in geld als in volume werd in beide sectoren in mei een flinke stap teruggedaan. In de non-foodsector viel de schade vooralsnog mee. Vooral in de kleding- en schoenenbranche werden in mei zowel in geld als in volume nog forse omzetstijgingen gemeten. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Ruim 6 procent volumedaling in totale detailhandel, webshops zwaar getroffen                                                                                               

 In de totale detailhandel steeg de omzet in geld gemeten in mei nog heel licht (+0,1procent). Het verkochte volume daalde echter drastisch (-6,1 procent). Vooral de foodsector en de webshops werden in mei getroffen door afnemende omzetten, zowel in geld, maar vooral ook in volume. In de foodsector nam de geldomzet in mei met 0,3 procent af, maar in volume met liefst 7,8 procent. Voor de webshops was de kaalslag in mei nog groter: de geldomzet daalde vergeleken met mei vorig jaar met 6,6 procent en in volume daalde de omzet zelfs met 11,0 procent.

Omzetvolume non-foodsector daalt in mei met bijna 4 procent

Ook de non-foodsector ontkwam in mei niet aan de invloed van de prijsstijgingen op het verkochte volume. In geld gemeten steeg de omzet in mei nog wel met 1,7 procent, maar in volume werd 3,9 procent aan verkopen ingeleverd. Vooral winkels in consumentenelektronica, meubelwinkels en doe-het-zelfwinkels moesten het in mei ontgelden.  Consumentenelektronica ging in mei in volume 13,1 procent minder over de toonbank, bij meubelwinkels bedroeg de afname in volume 18,0 procent en bij doe-het-zelfwinkels daalde het volume met 14,6 procent.

Modebranches weer beste jongetje van de klas

Binnen de non-foodsector lieten de modebranches in mei de beste resultaten zien. In de kledingbranche werd vergeleken met mei vorig jaar in geld 13,6 procent meer omgezet en in volume 9,9 procent. In de eerste vier maanden van dit jaar waren de omzetstijgingen, zowel in geld als in volume voor de kledingwinkels wel veel hoger. Over de eerste vijf maanden van dit jaar werd daardoor vergeleken met dezelfde periode vorig jaar in geld een omzetwinst gerealiseerd van 57,5 procent en in volume van 54,4 procent.                                                                                                               Ook de schoenen- en lederwarenwinkels presteerden goed in mei, maar minder dan in de eerste vier maanden van dit jaar. In mei draaiden de schoenen- en lederwarenwinkels 10,9 procent meer geldomzet en 6,0 procent meer omzetvolume. Over de eerste vijf maanden van dit jaar kwam de stijging van de geldomzet voor de schoenen- en lederwarenwinkels uit op 46,9 procent en van het omzetvolume op 42,8 procent.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0