Duurzaamheid anno 2022

Er is geen branche meer te vinden die niet op de een of andere manier bezig is met duurzaamheid. Onze moderne consumptiemaatschappij is ingericht op ‘stuk gaan’. Het liefst dien je zo snel mogelijk een vervanging te kopen als je merkt dat het stiksel van je hippe tas aan het slijten is of de modekleur van het seizoen verandert. Economische groei gaat namelijk boven alles. Maar dat is op lange termijn onhoudbaar, zo is steeds meer de algemene opinie. Ook in de lederwarenbranche zijn daarom steeds meer fabrikanten aan het verduurzamen. In Trend Boutique volgen we dit proces al enkele jaren en we merken dat er ten opzichte van een paar jaar geleden een heleboel veranderd is, waarbij het vooral de fabrikanten zijn die het voortouw hebben genomen. Vaak uit noodzaak om wetgeving na te leven, maar nog vaker vanuit bewustzijn dat een wegwerpmaatschappij niet meer vol te houden is en er iets moet gebeuren om op de lange termijn te kunnen blijven bestaan als branche.

“Never waste a good crisis” is een gevleugelde uitdrukking die te pas en te onpas overal bij gehaald wordt, maar in het geval van corona en Oekraïne lijkt het onbedoeld een mechanisme in werking te hebben gezet dat duurzaamheid op lang termijn in de kaart speelt. Anno 2022 is de branche al met al een behoorlijk stuk opgeschoten als het gaat om duurzaam ondernemen.

Verder lezen? Het complete verhaal vindt u in de augustus uitgave van Trend Boutique

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0