Het gaat beter met de economie. Zo stelde de Rabobank in de Sectorprognoses 2016 dat alle bedrijfssectoren in 2016 zullen groeien. Het herstel van de Nederlandse economie ligt volgens de bank goed op koers. Een schril contrast met deze voorspellingen vormen de faillissementen van grote en kleinere bedrijven, die ook afgelopen maand weer vielen. De crisis lijkt nog niet écht voorbij. Wat ervaren de lederwarenzaken in deze tijd? Hoe verliep de maand april? En wat ondernamen de winkeliers om de verkopen te stimuleren? Vakblad Trend Boutique vroeg het twee retailers.
Ger Schoen Lederwaren in Amersfoort
Elsbeth: “De afgelopen maand is echt goed gegaan. Het klinkt misschien wat onaardig, en we vinden het natuurlijk ook heel sneu voor alle oud-medewerkers, maar we merken dat de V&D is dichtgegaan en hebben daar profijt van. De verkopen zijn in april echt aangetrokken en ook op straat horen we geluiden als ‘de V&D is dicht, dus moeten we hier maar langs voor een nieuwe koffer.’ Op dit moment is er vooral veel vraag naar de hardcase modellen. We werken met Samsonite en Saxoline en die merken lopen beiden goed. Om de verkoop te stimuleren worden er in het Amersfoortse Emiclaer heel wat acties op touw gezet. We werken hier, samen met andere retailers, vooral met kaartjesacties, waarbij consumenten bijvoorbeeld kans kunnen maken op een gratis diner. Daarnaast is er tegenwoordig op elke koopzondag een braderie, ook dat zorgt voor meer traffic.”
Merken: Samsonite, Saxoline
MARYA schoenen & tassen in Nistelrode
Maria: “De afgelopen maand is wel aardig verlopen. Niet zo fantastisch als we hadden gehoopt, maar we lopen ongeveer gelijk met de cijfers van vorig jaar. Wat ons opvalt is dat de witte schoenen zo goed verkopen, zeker met dat mooie weer van vandaag. Verder blijft het vooral ‘sneakers, sneakers en nog eens sneakers’, waarbij het tennisschoen-model steeds populairder wordt. Tassen verkopen we meestal tegelijk met een paar schoenen: een klant wil een nieuw paar en zoekt een tas die daar perfect bij matcht. Afgelopen maand gingen er vooral veel tassen in zilverkleur over de toonbank.”
Merken: Gabs, Gianni Chiarini