Gaan hoge inflatie en ongekend laag consumentenvertrouwen hun tol eisen?

Omzet kleding- en schoenenwinkels voor het eerst sinds februari 2021 weer in de min. Na zestien maanden van onafgebroken omzetstijgingen laten de modebranches in juni dit jaar voor het eerst weer een omzetdaling zien. In juni nam de geldomzet van de kledingwinkels met 2,7 procent af en die van de schoenen- en lederwarenwinkels met 3,7 procent. In volume gingen de omzetten vooral in de schoenen- en lederwarenwinkels nog harder onderuit. De internetomzetten in kleding, schoeisel en lederwaren konden het verlies van de modewinkels niet compenseren. Integendeel online werd in geld meer omzetverlies geleden dan in de kleding- en schoenen- en lederwarenwinkels. De geldomzet van de totale  detailhandel steeg in juni nog marginaal, maar de groei was in 16 maanden nog niet zo laag. Oplopende inflatie door hoge energie- en voedselprijzen hebben het vertrouwen van consumenten inmiddels naar een historisch laag niveau geleid en zorgen voor een zeer lage koopbereidheid van consumenten en toenemende onzekerheid over hun financiële situatie. Vraag is of de kentering in de omzetontwikkeling in juni voor de detailhandel een voorbode is voor een lastige tweede helft van dit jaar. Dit blijkt uit een analyse van recente CBS-cijfers door onze redactie.

Detailhandel verkoopt in juni 0,7 procent meer in geld, maar liefst 6,0 procent minder in volume             

In de detailhandel werd in juni in geld nauwelijks meer omzet geboekt, maar in aantal verkochte artikelen daalde de omzet vergeleken met juni vorig jaar wel drastisch (-6,0 procent). Dat de detailhandelsomzet in juni in geld nog licht steeg, kwam vooral door de foodsector waar de geldomzet in juni met 5,7 procent steeg. Deze stijging is echter geheel voor rekening van de sterk gestegen voedselprijzen. In volume daalde de foodomzet namelijk in juni met 3,7 procent. In de non-food-sector daalde de juni-omzet zowel in geld (-2,7 procent) als in volume (-7,7 procent). De gespecialiseerde verkopers van consumentenelektronica (-12,3 procent) en de meubelbranche (-7,5 procent) boekten in  de non-foodsector de hoogste omzetachteruitgang in geld. In volume gingen de omzetten ook hier met respectievelijk -17,4 en -18,7 procent nog veel harder onderuit. Drogisterijen waren de enige non-foodbedrijven die in juni zowel in geld (+9,3 procent) als in volume (+6,3 procent) omzetwinst boekten.

In juni minder kleding, schoenen en lederwaren verkocht                                                                                         

In juni daalde de omzet van de kledingwinkels met 2,7 procent. In tegenstelling tot alle andere branches in de detailhandel daalde het omzetvolume van de kledingwinkels vergeleken met juni vorig jaar iets minder (-2,6 procent). Schoenen- en lederwarenwinkels kenden een nog slechtere junimaand: in geld werd 3,7 procent ingeleverd en in volume zelfs 7,0 procent. De eerste helft van dit jaar is voor beide modebranches nog wel positief verlopen. In de periode januari-juni 2022 werd vergeleken met dezelfde periode vorig jaar in de kledingwinkels 41,5 procent meer geldomzet behaald en in de schoenen- en lederwarenwinkels (+33,0 procent). Het lockdownbeleid van de regering speelde in dat verband een belangrijke rol. De internetomzet in kleding, schoenen en lederwaren daalde in juni met 4,8 procent, meer dan in de winkels in  deze modeartikelen. In de eerste helft van dit jaar nam de internetomzet van modeartikelen nog meer af (-14,3 procent).

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0