ILM richt zich op de toekomst
Van 3 tot en met 5 februari vindt de 159e editie plaats van de vakbeurs ILM. Wat maakt deze editie uniek en is het de moeite waard om te bezoeken?
Dit jaar staan de innovaties in de mode-industrie en de detailhandel centraal, wat ook tot uiting komt in het campagnemotto ‘Wees Dapper’. Omdat de industrie gedurfde mensen nodig heeft die innoveren. Dit is opmerkelijk voor een klassieke vakbeurs die is uitgegroeid tot een ontmoetingsplaats voor de industrie. ILM is gericht op de toekomst en zet stappen in die richting. Met een bezettingsgraad van meer dan 95% is de beurs bijna terug op het niveau van vóór corona.
Voor wie
De beurs trekt voornamelijk detailhandelaren aan die hun productassortiment willen aanvullen, legt Emine Heuter uit, verantwoordelijk voor de PR van de beurs. “We zien dat detaillisten hun standaardassortiment steeds vaker aanvullen met diverse ‘bijproducten’, zodat het aanbod als geheel aantrekkelijker wordt voor de consument.” De beurs trekt ook een internationaal publiek aan dat specifiek geïnteresseerd is in diverse merken die zich richten op accessoires. Vanaf vorig jaar is daar op de beurs een apart segment voor ingericht genaamd SIDELINES. Het SIDELINES segment biedt ILM retailers ook een platform voor hoogrenderende ‘extra’ items “Al meer dan 70 jaar is de ILM een ontmoetingsplaats voor de gemeenschap van merken, handelaren en bezoekers.”
Meer dan virtueel
Heuter benadrukt hoe belangrijk het is om nieuwe producten te ‘ervaren’. “Je moet de materialen voelen en de producten goed bekijken voordat je ze inkoopt. Virtuele showrooms kunnen die ervaring niet bieden. Dit wordt keer op keer bevestigd in de feedback die we ontvangen van bezoekers en exposanten na elke editie.” De persoonlijke uitwisseling tussen exposanten en hun klanten is ook op de beurs onvervangbaar, benadrukt Heuter opnieuw.
Deelnemende merken
Enkele exposanten uit verschillende sectoren zijn onder andere Thule, Desigual, VAUDE, Victorinox, Braun Büffel, L.Credi, Caribee, Deuter, McNeill, GotBag en Travelite. Ga naar de website voor de complete lijst van exposanten.
Een effectief beursbezoek
Voorafgaand aan je beursbezoek kun je veel informatie verzamelen via de nieuwsbrieven van ILM, zelfs via WhatsApp. Heuter adviseert om zeker twee dagen uit te trekken voor de beurs, zodat je naast het bezoeken van stands (je kunt exposanten voorafgaand aan de beurs contacteren voor een afspraak) ook kunt deelnemen aan expert- en paneldiscussies. Maar, zoals ze benadrukt, vergeet niet je simpelweg te laten inspireren met een drukke beursplanning. Er valt veel te ontdekken.
