ILM voelt impact coronavirus

Beeld ILM Winter Styles 2020

De lederwarenbeurs ILM die plaatsvond van van 29 februari tot en met 2 maart heeft wel degelijk de impact van het opkomende coronavirus gevoeld. Ongeveer 300 Duitse en internationale exposanten uit de sectoren tassen, accessoires, schooltassen, paraplu’s en bagage presenteerden hun nieuwe collecties voor het herfst / winter seizoen 2020/21. De angst voor infectie leidde tot ongeveer 20 annuleringen van exposanten vlak voor de start voor de ILM. Zoals verwacht, viel het aantal bezoekers ook flink tegen, echter is de beurs verder goed verlopen. “We zijn erg blij dat de beurs überhaupt heeft kunnen plaatsvinden”, aldus Arnd Hinrich Kappe, directeur van Messe Offenbach. “Natuurlijk hadden we minder bezoekers. Maar de exposanten meldden goede zaken te hebben gedaan met iedereen die naar Offenbach is gekomen”. Na afloop van de driedaagse beurs schat Hinrich Kappe dat de daling van het bezoekersaantal 41% was. Vooral inkopers van grote bedrijven, maar ook kleinere dealers bleven deze keer weg van de beurs.

De gezondheid van exposanten en bezoekers is de hoogste prioriteit van het ILM. “De beslissing om door te gaan met de beurs werd genomen op een objectief niveau en in nauwe samenwerking met de plaatselijke gezondheidsautoriteiten”, zei Hinrich Kappe ter verdediging van de beslissing. Hoge veiligheidseisen, inclusief toegangsbeperkingen voor exposanten en bezoekers van bijzonder hoge risicozones, samen met aanvullende hygiënemaatregelen, zorgden voor meer veiligheid in de hallen Als voorzorgsmaatregel werden de hygiënemaatregelen voor drukbezochte ruimtes zoals ingangen, deurknoppen, enz. nog sterker verhoogd in vergelijking met de reeds bestaande hoge standaard. Er werden tevens extra desinfectie-dispensers rond het terrein geïnstalleerd.

Belangrijke thema’s
Het verhogen van de klantfrequentie en het vinden van nieuwe manieren om klanten aan te spreken, behoorden tot de topthema’s van het aanzienlijk uitgebreide ILM-kaderprogramma. Tevens was er veel vraag van inkopers naar aantrekkelijke productpresentaties, nieuwe ideeën voor merchandising en concrete voorstellen voor klantevenementen. Duurzaamheid leeft ook erg in de industrie. Retailers eisen meer gerecyclede materialen zoals nylon uit PET-flessen en nieuwe PU-materialen. Ook de beursorganisatie heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Al met al blijft de ILM, ondanks de ongunstige omstandigheden, nog steeds een sleuteldatum in de kalender van de lederwaren-, bagage- en mode-industrie. De volgende ILM vindt plaats van 5 tot en met 7 september in Offenbach.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0