‘Black Friday pakt op den duur negatief uit’

Nederlandse retailers kunnen vandaag slechts op een beperkte extra omzet rekenen door Black Friday. Daarnaast heeft het koopjesevent vooral een negatief effect op de marge, zeggen marktkenners in Het Financieele Dagblad.

Hoewel dit jaar opnieuw meer retailers meedoen aan het koopjesevent dan vorig jaar, zitten volgens sectorbankier Henk Hofstede van ABN Amro lang niet alle winkeliers erop te wachten. Door de toenemende populariteit, wordt het echter steeds moeilijker om niet deel te nemen. “Maar Nederlanders gaan niet ineens heel veel meer consumeren, dus geef je vooral marge weg en verschuift de omzet.” Ook sectorbankier Dirk Mulder van ING denkt dat dagen als Black Friday en Cyber Monday op de lange termijn negatief uitpakken voor de detailhandel. “Consumenten gaan erop inspelen door ervoor te sparen, of ze gebruiken die dagen om aankopen naar voren te halen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0