INretail: ‘goed jaar voor de branche’

De modebranche maakt een goed jaar door. Met een gemiddelde omzetstijging in het derde kwartaal van bijna 16 procent in de schoenen- en 10 procent in de modebranche doet de lifestyle sector het uitstekend. De totale schoenen- en lederwarenbranche toont nu een voorsprong van 8,8 procent en de modebranche 5 procent ten opzichte van de eerste negen maanden in 2016. Dat maken de INretail/Gfk omzetmonitoren duidelijk.

 Rabobank

Ook de Rabobank wijst in haar sectorprognose op de consumptiegroei, hoewel die groei volgens de bank vooral bij de grotere retailers zit. “De meeste formules en winkels zijn niet sterk genoeg om in hun eentje te overleven,” aldus de prognose. “Goed inspelen op veranderingen vraagt dus om samenwerking, niet alleen door de individuele retailer, maar ook voor de winkelgebieden die compacter, relevanter en aantrekkelijker moeten worden.”

Naast de aanbodgedreven points of sale en de meer vraaggedreven points of transaction ontstaat daarom volgens de prognose de behoefte aan ‘points of engagement’. Deze zijn niet zozeer gericht op verkoop, maar op klantbinding. De points of engagement rusten op twee pijlers: de expertise van het personeel en de experience (beleving) van de winkels.

Fysieke winkels kunnen zich immers minder goed onderscheiden op de overige elementen van de klassieke marketingmix. Het element ‘prijs’ is zeer transparant, en het gevecht om de laagste prijs is slechts door een enkeling te winnen. ‘Product’ is zowel offline als online te koop en ‘bereik’ via een dicht winkelnetwerk is – gezien de ontwikkelingen- minder belangrijk.

“Er is zeker nog plaats voor de fysieke winkel,” besluit het rapport, “maar die plaats moet nadrukkelijk verdiend worden.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0