Lederwaren: de stand van zaken

Als je de CBS-cijfers moet geloven is er maar één conclusie mogelijk: de lederwarenbranche heeft het moeilijk. Branchevervaging, de corona-crisis en de hoge vlucht die internethandel genomen heeft lijken een beeld te geven van een bedrijfstak in verval. De redactie van TREND Boutique deed een rondje langs leveranciers en retailers om te peilen hoe de vlag erbij hangt.

De corona-lockdowns hebben de branche gedeeltelijk een knauw gegeven, maar ook nieuwe kansen geboden, zo blijkt als we wat retailers bellen. “De fysieke winkel was inderdaad dicht, maar we hebben het goed kunnen opvangen met onze online shop”, tekenden we op. En ook: “Toen we weer open mochten, waren de koffers niet aan te slepen.” Over het algemeen lijken retailers zich redelijk ‘veilig’ te voelen in hun specialisme, waarbij we wel de kanttekening maken dat er wel degelijk bedreigingen zijn voor wie het allemaal wel best vindt. “Zonder ondernemerschap red je het uiteindelijk niet. Je moet constant bezig zijn met de markt en wel blijven vernieuwen en innoveren.”

Bij de leveranciers die we spraken, heerst over het algemeen vertrouwen in de toekomst, maar ook pikten we een paar alarmsignalen op. Corona heeft voor instabiliteit gezorgd in containerprijzen en transportkosten, met tekorten en vertragingen tot gevolg. “Koffers waren de eerste helft van dit  jaar bijvoorbeeld een probleem, veel vraag maar geen voorraad.” De huidige inflatie en energiecrisis dragen ook niet echt bij aan een rustige markt, want wat gaat de consument straks doen? Over de toekomst van de branche wisselen de meningen, maar de concensus is wel dat er stabilisering plaatsvindt.

Het hele artikel kunt u lezen in de onlangs verschenen augustus/september editie van Trend Boutique

vakblad TrendBoutique
Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0