Maatschappelijke bijdrage zorgt voor loyale klanten

Bedrijven die in de ogen van de klant een grotere maatschappelijke bijdrage leveren kunnen rekenen op zeven procent meer loyale klanten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany, wat gepubliceerd werd in het wetenschappelijke tijdschrift Marketing Letters. “Onze bevindingen zijn van belang, omdat wij aantonen dat nobele overtuigingen om maatschappelijk verantwoord te ondernemen hand in hand kunnen gaan met financiële motieven,” aldus universitair hoofddocent Jenny van Doorn.

Direct positief effect
Het koopgedrag en de klantwaardering voor mvo-initiatieven van 93 merken uit achttien landen werd over een periode van twee jaar gemeten. Duidelijk is dat de investeringen in mvo direct een positief effect hebben op de loyaliteit van klanten, in het bijzonder bij innovatieve bedrijven die in ‘doing-good’-initiatieven investeren. Hier ervaren bedrijven tot een wel twaalf procent hogere klantloyaliteit. Van Doorn noemt Tony’s Chocolonely als een succesvol voorbeeld, maar benadrukt dat ook bedrijven met minder naamsbekendheid profiteren van maatschappelijk verantwoorde initiatieven, omdat ze zich hierdoor beter kunnen onderscheiden in de markt.

Bron: www.retailtrends.nl

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0