Ondernemers aan het woord: BerBa

Berry Kuckelkorn van BerBa

Berry Kuckelkorn, BerBa
“De eerste week of weken verkeerden we in een soort van shock, zoals meerdere mensen dat hebben ervaren waarschijnlijk. De rijdende trein kwam ineens tot stilstand, en dat terwijl we begonnen waren aan een topjaar. De eerste twee maanden verkochten we zo goed. De collectie was goed, de kwaliteit was goed en we hebben ons marktaandeel vergroot. Van de ene op de andere dag was ik niet meer op pad naar onze klanten. Daar moest ik enorm aan wennen. Van 1500 gereden kilometers per week ging ik naar 1000 km per maand. Ik kan niet wachten tot ik mijn klanten weer face to face kan zien.”

Videoboodschap voor klanten
“We hebben bijna al onze klanten direct in de eerste week een handgeschreven kaart gestuurd, daar hadden we de tijd voor en we willen het contact persoonlijk houden. Ook maakten Olga en ik een persoonlijke videoboodschap voor onze klanten. De kern was ‘wat kunnen we voor jullie betekenen?’. Dat werd enorm gewaardeerd. Sinds die eerste weken maken we van de nood een deugd. We kijken naar ons bedrijf, onze processen en pakken alle zaken op waar we eerder niet aan toe kwamen om zo helemaal startklaar te zijn. Voor onze klanten zorgen we er nu voor dat ze alle informatie hebben om onze producten nu makkelijk online te kunnen zetten in de eigen webshop. Afbeeldingen, omschrijvingen, wat er ook maar nodig is maken we beschikbaar.”

Verder waar we gebleven waren
“Onze productie in India heeft wat vertraging opgelopen, maar dat is op dit moment nog niet dramatisch. Zodra India uit de lockdown komt zullen ze er alles aan doen de productie te her starten. Wat een uitdaging wordt is de schaarste die aan het ontstaan is in de luchtvracht door het wegvallen van passagiersvluchten. We kijken nu ook naar logistieke alternatieven zodat we over een aantal weken de eerste zendingen weer kunnen ontvangen. De grootse vraag is hoe lang het duurt voor er weer op het ‘oude’ niveau geconsumeerd wordt, en zal er überhaupt weer op het oude niveau geconsumeerd worden? In deze tijden is het zeker een voordeel dat we een relatief kleine onderneming zijn met weinig overhead. We kunnen snel schakelen en hebben in de afgelopen jaren een gezonde financiële positie opgebouwd. Maar we willen gewoon weer verder waar we gebleven waren, net als iedereen. Ik denk dat we met onze kwaliteitsproducten wel in een goede hoek zitten. Er is weinig tot niets besteed in de winkelstraten en horeca, en ook vakanties worden geannuleerd. Misschien zijn we straks allemaal wat meer geneigd om onszelf te trakteren op iets moois. Een mooie tas, een mooi paar schoenen. Wie zal het zeggen? Wij zorgen in ieder geval dat we er helemaal klaar voor zijn als de zaken straks weer gaan lopen.”

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0