Modemerken verzetten zich tegen mulesing
De Natural Fibre Connect Conference (NFC) in Biella, Italië, bracht toonaangevende wolproducenten samen om de nadruk te leggen op het gebruik van “natuurlijke vezels” tegen 2030. Tegelijkertijd blijft de dierenwelzijnsorganisatie VIER VOETERS, samen met bezorgde consumenten, strijden tegen de wrede praktijk van mulesing bij lammeren in de wolproductie.
Deze strijd heeft de steun gekregen van vierhonderd internationale modemerken, waaronder Nederlandse namen als G-Star RAW, WE Fashion, America Today, O’Neill en Scotch & Soda. Adidas, Hugo Boss en Mara Hoffman ondertekenden een open brief van VIER VOETERS en beloofden uitsluitend diervriendelijke wol te gebruiken, met als doel mulesing tegen 2030 te beëindigen.
Italië, gastland van de NFC, is de op een na grootste importeur van Australische wol ter wereld, maar de praktijk van mulesing blijft een zorg. Hoewel alternatieve methoden beschikbaar zijn om parasieten te bestrijden, ondergaan de meeste Australische lammeren nog steeds de pijnlijke praktijk.
VIER VOETERS benadrukt dat mulesing wereldwijd de grootste vorm van verminking bij gefokte dieren is en pleit voor betere methoden die het lijden van miljoenen lammeren kunnen verminderen. De organisatie houdt de groeiende lijst van internationale merken bij die beloven te stoppen met mulesing, die is gegroeid van honderd tot vierhonderd sinds 2020.
Achtergrondinformatie: Mulesing omvat het verwijderen van grote huidstukken van lammeren zonder voldoende pijnverlichting, meestal wanneer ze slechts enkele weken oud zijn. Deze praktijk wordt nog steeds in Australië toegepast, dat 80% van de wereldwijde Merinowol produceert. Alternatieven om parasieten te bestrijden zijn beschikbaar, maar VIER VOETERS dringt aan op een einde aan mulesing tegen 2030.