Online b2c-bestedingen groeien met 9% naar € 12,5 miljard

Nederlandse consumenten gaven in de eerste zes maanden van 2019 online € 12,5 miljard uit aan producten en diensten, wat leidt tot een groei van 9% ten opzichte van het eerste half jaar van 2018. Naar verwachting komen de totale online consumentenbestedingen voor heel 2019 uit op € 25,9 miljard. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL, meld Thuiswinkel.org in een persbericht.

In totaal gaven Nederlandse consumenten € 7,0 miljard online uit aan producten (+10%) en € 5,5 miljard aan diensten (+7%). Deze groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van het online besteed bedrag (+8%) en het aantal aankopen (+6%) per online koper. Als we alleen naar de producten kijken, liggen deze percentages zelfs nog iets hoger: +10% en +8%. Daarnaast vormen de online bestedingen binnen de categorieën Food/Nearfood (+34%) en Schoenen & Personal Lifestyle (+21%) ook een belangrijke driver voor het online aankopen van producten.

In totaal werden er in de eerste zes maanden van 2019 124,9 miljoen online aankopen gedaan (+6%). Hierbinnen zien we dat de groei voor diensten (+1%) achterblijft bij die van producten (+8%), wat in lijn is met voorgaande jaren. De groei binnen producten wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een forse stijging van het aantal online aankopen binnen Food/Nearfood (+39%), Schoenen & Personal Lifestyle (+32%) en Health & Beauty (+26%).

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0