“Kijk, een Pikachu!” Sinds de officiële lancering van de Pokémon Go staat de Utrechtse Oudegracht dag en nacht vol met gamers, die urenlang druk op hun smartphones swipen. Het moge duidelijk zijn, Pokémon is nu al dé rage van 2016. “Daar kunnen retailers handig gebruik van maken”, zegt retail analyst Oliver Chen van Cowen & Co. “Pokémon Go heeft de kracht om de huidige retail te transformeren.”
Volgens de analist zorgt het gratis spel, dat op smartphones met een internetverbinding gespeeld kan worden vooral een positieve invloed op de hoeveelheid traffic in de winkelstraat. Het spel maakt gebruik van augmented reality. Om het spel te spelen moeten de gamers zelf de straat op, om Pokémon te vangen en om naar zogenaamde ‘gyms’ te gaan, waar hun Pokémon met elkaar kunnen strijden. Bij de diverse Pokéstops kunnen de spelers hun cruciale hulpmaterialen halen, zoals Pokébals, om de virtuele diertjes mee te vangen. De meeste van deze stops bevinden zich in binnensteden. Chen: “Deze stops kunnen de consument op een speelse manier de winkel intrekken, als de speler hun ogen tenminste van hun smartphone af kunnen krijgen.”
Chen stelt dat retailers middels de game nieuwe manieren kunnen vinden om met de consument in contact te gaan en loyaliteit op te bouwen. Retailketen The Sting doet dit bijvoorbeeld door consumenten een korting van tien procent te geven wanneer zij binnen de winkel een Pokémon vangen en hier (binnen de app) met hun smartphone een foto van maken. “De game biedt een fantastisch voorbeeld van hoe augmented reality shoppers van de bank en in de winkelstraat kan krijgen”, aldus Chen.