Emke Schoonewille, Stuivenga Lederwaren, Delft:
“ We hebben dit jaar een erg goede start gemaakt en konden mooie groeicijfers zien. Eind vorig jaar al voelden we dat er een positieve ontwikkeling in zat. En dan ineens gebeurt dit. Maar ondanks deze moeilijke tijd zitten we niet stil. We hebben de winkel anders ingedeeld zodat de reisartikelen wat meer op de achtergrond staan, en de leren tassen in vrolijke voorjaarskleuren een meer prominente plek krijgen. Je ziet ook wel dat mensen zichzelf een mooie leren tas gunnen, en ons de aankoop gunnen. En dat is fijn om te merken.”
Langzaam herstel lederwarenbranche
“Ons assortiment is er op gericht om naar buiten te gaan, op pad te gaan, dus we worden als bedrijf flink geraakt. Dat zie je ook terug in de cijfers van het CBS, de lederwarenbranche wordt ongelooflijk hard getroffen. Het is goed dat de overheid redelijk snel met regelingen voor ondernemers kwam, en daar hebben we ook gebruik van kunnen maken. Het is echter maar de vraag of dit voor de lange termijn voldoende zal zijn, want het zal nog wel even duren voordat er enig herstel zichtbaar is. Dat gezegd hebbende, Stuivenga Lederwaren bestaat al sinds 1946 en heeft al het nodige overleefd.”
Zichtbaar via social media
“We hadden al een webshop en besteden daar nu nog meer aandacht aan, net als aan onze social media. Op die manier zorgen we voor een extra etalage voor onze winkel. Ook houden we actief contact met onze klanten via mailings en leggen we nóg meer nadruk op de persoonlijke service. Zo bieden we bijvoorbeeld gratis bezorging aan om de drempel zo laag mogelijk te maken. Binnen Delft en omstreken stap ik zelf op de fiets om de bestellingen rond te brengen. Je merkt dat onze klanten dit enorm waarderen. Dit compenseert de teruggelopen verkoopcijfers nog niet, maar we doen alles wat we kunnen.”