Retailers aan het woord: verwachtingen 2024

Retailers aan het woord

Wat zijn je verwachtingen voor dit jaar?

Bij Gielen Lederwaren (Bussum) verwachten ze qua verkoop een vergelijkbaar jaar met 2023. Ze hebben nog geen prognose; die stellen ze deze maand op. Isabel Kleinman geeft aan: “Voor iedereen wordt de handel wel lastiger, vanwege de economie.” 

“Ik verwacht eigenlijk nooit iets,” zegt Tanja Beitler van Leatherstyle (Amersfoort) een beetje lachend. “Ik hoop dat het voortkabbelt, zoals het ook in 2023 ging. Natuurlijk hoop je op groei, maar dat is geen vereiste. We hopen op dezelfde manier door te gaan zoals we nu bezig zijn, en uiteindelijk hopen we dat we winst hebben gehaald.” 

Bij Ger Schoen Lederwaren (Zeist) zegt Carla Schoen: “Ik heb nog niet zoveel verwachtingen voor dit jaar. We gaan door zoals we bezig zijn. Als we iets kunnen veranderen, pakken we dat aan. Daar zijn we eigenlijk altijd mee bezig. Wij kijken constant naar welke merken een goede marge hebben; daar kopen we voldoende van in.”

Wat doe je aan online marketing? 

De mate waarin de bovengenoemde winkels aan online marketing doen, verschilt. Bij Gielen Lederwaren in Bussum regelen ze het in-house en adverteren ze op Google en via hun eigen website. Bij Leatherstyle in Amersfoort maken ze reclame bij vier lokale restaurants en zijn ze niet actief op sociale media. Ook Ger Schoen Lederwaren is niet bezig met sociale media. Schoen zegt: “Ik weet niet waar ik die tijd vandaan moet halen. Wij hebben vijf winkels. Ik vind eigenlijk wel dat we actief zouden moeten zijn op bepaalde platforms, maar ik ben er zelf minder handig in. Daar moet je eigenlijk mensen voor aannemen.” 

Welke groeikansen zie je? 

Bij Gielen Lederwaren (Bussum) zijn ze bezig met hoe ze verder kunnen groeien, maar dat betekent niet noodzakelijk dat er meer winkels bijkomen. Ger Schoen Lederwaren (Zeist) zegt: “Ik merk dat het helpt om korte lijntjes te houden met de leveranciers. Zij houden mij ook scherp en zorgen dat ik continu de beste producten op voorraad heb. Eigenlijk moet je altijd scherp hebben wat je tien beste producten zijn, zodat je daarin voldoende bevoorraad bent.” Bij Leatherstyle (Amersfoort) focussen ze op de webshop. “We zijn ermee bezig, maar realiseren ons ook dat het veel tijd en energie kost voor wat je er onder de streep aan overhoudt.” 

Wat zijn groeikansen voor de langere termijn?

Bij Gielen Lederwaren (Bussum) is het doel om op de langere termijn in ieder geval de klantenkring te behouden door goede producten en goede service. “We proberen een stapje verder te gaan”, zegt Kleinman. “Kom vooral eens langs; dan merk je dat we veel kennis hebben van onze producten. Qua prijzen zijn we vergelijkbaar met anderen – dat houden we goed in de gaten.”

Carla Schoen van Ger Schoen Lederwaren vertelt dat ze niet zo bezig is met het maken van langetermijnplannen. “Ik ben daar nooit zo goed in geweest. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je goed moet blijven communiceren met je leveranciers en medewerkers. En zorg natuurlijk dat je goede producten in de winkel hebt liggen. Misschien moet ik ook wat meer gaan focussen op de webshop. Ik moet toch één van mijn winkels sluiten omdat we te weinig omzet draaien.”

Leatherstyle Amersfoort streeft ook naar voortzetting van hun huidige werkwijze. “Na corona waarderen mensen onze service meer. Dat is toch een goede reden om naar de winkel te gaan. Daarnaast kun je bij ons ook terecht met klachten of voor reparaties.” Beitler merkt wel dat het personeel een aandachtspuntje is. “We merken dat we een uitstervend beroep hebben. Veel winkeliers gaan met pensioen en hebben geen opvolging. Dat is lastig om te zien.” Schoen voegt eraan toe dat het moeilijk is om vooruit te kijken. “Je weet niet hoe de wereld zich ontwikkelt. Ik weet inmiddels dat je aan het einde van het jaar terugkijkt en vaak denkt dat het anders is gelopen dan je had verwacht.” 

Foto 1: Carla Schoen van Ger Schoen Lederwaren, Zeist.
Foto 2: Winkel Leatherstyle, Amersfoort

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0