Retailers aan het woord: Wim Buitendijk maakt eigen leerproducten
Wim Buitendijk van Liam’s Lederwaren in Noordeloos vertelt dat de zaken erg goed gaan. “Ik bevind me op het niveau van voor de coronacrisis, voornamelijk omdat ik me onderscheid met unieke producten zoals leren gitaarbanden, etuis en bureauleggers. Die producten worden niet meer door anderen in Nederland gemaakt, maar wel door ons. Het is dus echt een niche in de markt.”
Buitendijk vertelt dat eigenlijk alle producten die hij verkoopt goed liepen, maar dat de portemonnees wat minder goed gingen dan gehoopt. “Dat heeft denk ik te maken met die metalen pasjeshouders van bankpassen en dergelijke. Daardoor kopen mensen minder portemonnees. Op zich is dat minder erg. Dat product komt uit China, maar de producten die ik zelf maak verkopen gelukkig nog goed.”
Duurzaamheid
“Ik verwerk ontzettend veel afvalleer – bijvoorbeeld restanten van leer bij bedrijven die bbq-schorten maken – en transformeer het tot nieuwe producten zoals tassen”, zegt Buitendijk van Liam’s Lederwaren (Noordeloos). “Dat is mijn bijdrage aan duurzaamheid. Eigenlijk ben ik niet zo onder de indruk van het begrip duurzaamheid. Het lijkt vooral een marketingstrategie en een tijdelijke trend. Ik trek me er dan ook weinig van aan.”
Buitendijk ziet wel dat de trend van duurzaamheid overal gewaardeerd wordt. “Ik merk heel erg dat klanten het fijn vinden dat mijn producten in Nederland zijn geproduceerd. Ik voeg ook altijd een kaartje toe bij mijn producten waarop staat dat het met de hand gemaakt is, in Nederland dus.” Uiteindelijk, zo vertelt de ondernemer, is het persoonlijke contact met de klant het allerbelangrijkste.
Faillissementen
“In het verleden heb ik aanzienlijke leveringen gedaan aan kantoorvakhandels, maar deze winkels bestaan eigenlijk niet meer”, vertelt Buitendijk van Liam’s lederwaren. “Ook muziekwinkels – waar ik leren gitaarbanden aan verkocht – verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld, voornamelijk als gevolg van ouderdom en het ontbreken van opvolging. Maar goed, daardoor ontstaan er ook nieuwe kansen op de markt. Ik zie bijvoorbeeld dat Turkse ondernemers een uitstekende handelsgeest hebben en weten hoe je winst moet behalen met een onderneming. Daar kunnen Nederlanders best wat van leren!”
2024
Buitendijk: “Ik vind het moeilijk om te zeggen wat ik qua verkoop dit jaar kan verwachten. Elk jaar loopt het toch anders dan verwacht. Soms denk ik dat een bepaald artikel het goed zal doen, maar dan blijkt dat niet het geval.” Hij ziet wel dat de traditionele aktetas al jaren in populariteit afneemt, zeker in Nederland. In Duitsland gaat dat beter. Verder benoemt hij ook de jarenlange trend van de nylon rugtasjes. “Het moet allemaal zo licht mogelijk zijn, daarom kiezen veel mensen voor nylon.”
Voor de langere termijn denkt Buitendijk van Liam’s Lederwaren dat er nog een wereld te winnen is met lederwaren bij conceptstores en andere winkels die niet standaard lederwaren verkopen. “Er zijn heel veel conceptstores die van alles verkopen. Er is veel potentie bij dat soort verkooppunten voor de verkoop van leerproducten.” Hij denkt dat lederwarenwinkels goed moeten nadenken over hoe zij kunnen blijven aansluiten bij een nieuwe generatie met hun winkelformules.