Verkoop duurzame kleding lastig voor MKB

Uit onderzoek blijkt dat de verkoop van duurzame kleding bij de traditionele MKB fashion retailers stroef verloopt. Het verkoopaandeel van duurzame kleding blijft achter omdat klanten niet over de juiste kennis beschikken en weinig moeite willen doen. Verkoopmedewerkers kunnen een rol spelen in de transitie naar een duurzame kledingbranche. Het blijkt dat uiterlijk, kwaliteit en comfort voor consumenten de belangrijkste rol spelen bij het uitzoeken van nieuwe kleding. Duurzaamheid komt op plek vier. De duurzaamheidslabels aan de kleding maken de merken zelf en de informatie is daardoor niet eenduidig. Dat maakt het voor klanten lastig om ze onderling te vergelijken. Ze moeten dus moeite doen om een goede duurzame keuze te kunnen maken..

De verkoopmedewerkers vinden duurzaamheid een ingewikkeld onderwerp. Zodra het over duurzaamheid gaat kunnen zij hun klanten daarom beter objectief informeren dan adviseren. Vanuit een neutrale rol kunnen ze met ondersteunende communicatie klanten informeren en het gesprek voeren over de duurzaamheidskenmerken van verschillende materialen. De klanten krijgen informatie aangereikt om vervolgens zelf hun keuze te maken.

Next Fashion Retail heeft tools ontwikkeld om MKB fashion retailers te ondersteunen hun aanbod duurzame mode beter te verkopen. Die tools zijn erop gericht de kennis van medewerkers te vergroten en de communicatie met de klant over duurzaamheid te verbeteren.

Aanbevolen artikelen
Neem contact op

Wilt u ons een bericht sturen? Wij nemen z.s.m. contact met u op.

0