De eerste vroege editie van de herfst/winter variant is volgens voorzitter van bestuur Werner Matthias Dornscheidt van de Messe in Düsseldorf, succesvol verlopen. De beurs trok op 4, 5 en 6 februari meer bezoekers dan afgelopen zomer. Bezoekers grepen het vroege tijdstip aan om nieuwe collecties te bezichtigen terwijl de exposanten de gelegenheid benutten om intensieve gesprekken met hun klanten te voeren. “Deze mix zorgt ervoor dat men hongerig wordt naar nieuwe collecties”, legt Dornscheidt uit. “De vernieuwde GDS brengt de industrie en de handel bijeen, op een tijdstip waarop het hebben van informatie het meest waardevol is. De goede stemming in de hallen en de levendige dialoog waren daarom voor ons goede graadmeters voor het succes te peilen. Dat we bovendien meer bezoekers op de beurs hebben mogen ontvangen dan in de zomer, is een mooie bijkomstigheid.”
Timing
Ook uit een enquête, die verspreid werd door GDS, bleek dat de bezoekers na afloop positief waren over de vernieuwde beurs. 93% van de bezoekers gaf aan heel tevreden te zijn over GDS. De verschillende GDS-werelden werden zelfs beter gewaardeerd dan bij de vorige editie: Highstreet bleef weliswaar ongewijzigd het meest populaire segment, maar de interesse van de bezoekers in POP UP en STUDIO was sterk toegenomen. De geënquêteerde GDS-bezoekers gaven tevens aan dat de behoefte aan informatie en de bereidheid om orders te plaatsen aan het begin van het seizoen elkaar niet in de weg zaten. Hoewel de meesten bezoekers vooraf hadden aangegeven dat zij voornamelijk kwamen om informatie te vergaren en om te netwerken, bleek dat 60% van de bezoekers al op de tweede dag orders had geplaatst of aan had gegeven dit te zullen doen. Kirstin Deutelmoser, projectleider van GDS en tag it!, verbaasde zich niet over deze tegenstrijdigheid. “Na ons tweede evenement is de strekking van de feedback eenduidig: onze timing klopt. Direct bij de start van het seizoen staan de klanten open voor nieuwe impulsen en producenten kunnen zich op een internationaal podium presenteren. En dat is precies waarom GDS als informatieplatform zo belangrijk is. Natuurlijk zijn we blij als we tevens ervaren dat op de stands van onze exposanten veel bedrijvigheid heerst.”
‘Design Trendsetter’ bezoekers-highlight
Het project ‘Design Trendsetter’ kwam volgens de enquête als duidelijke highlight uit de bus. Voor dit project werden 20 internationale ontwerpers door een jury geselecteerd. In totaal kregen zij een oppervlakte van circa 1.000m² in het Studio gebied om zichzelf te presenteren aan het publiek. De zelfontworpen stands en de fashionshow vielen daarbij door de bezoekers goed in de smaak. 95 procent van de geënquêteerden was uitermate tevreden over dit segment. De 20 ontwerpers zullen tijdens de zomereditie van GDS hun collecties presenteren.
www.gds-online.com